Czym tak naprawdę jest marketing sieciowy?
To swego rodzaju drabinka sprzedaży, która niesie dużo korzyści, takich jak elastyczny czas pracy, często też bonusy i zniżki na sprzedawane produkty. Jak każda metoda sprzedaży ma też swoich przeciwników i zwolenników, a wiąże się to z postrzeganiem tej formy zarabiania pieniędzy. Wiele nowych przedsięwzięć, które startują na rynku często boryka się ograniczonymi zasobami finansowymi, a także przestrzenią do pracy. Tu pomocne może być zastosowanie techniki marketingu sieciowego, gdyż kieruje się on zasadą ograniczania kosztów związanych z tradycyjnymi działaniami marketingowymi, a wynagradzaniem pracowników.
Aby sprzedawać produkty, nie potrzeba rozbudowanej sieci dystrybucji stacjonarnej zlokalizowanej w popularnych sieciach handlowych, stoisk ani butików. Sprzedawcy nie są zarządzani centralnie przez kadrę menadżerską, gdyż taka forma zarządzania nie jest potrzebna. Przedsiębiorcy maja swobodę działania i prowadzenia biznesu, gdyż sami budują zarówno siec kontaktów. Dodatkowo działają na jednakowych zasadach więc jeśli jest się konsekwentnym i zdeterminowanym na wynik, każdy sukces będzie tylko i wyłącznie naszym dziełem.
Zwolennicy tej metody sprzedaży cenią sobie elastyczne godziny pracy a także to, że biznes mogą prowadzić z każdego miejsca bez ograniczeń. Dodatkowa zaletą jest niski wkład jaki muszą wnieść aby rozpocząć działalność. daje to możliwość startu przy naprawdę niewielkich nakładach finansowych. Sprzedawać w ten sposób może każdy gdyż nie ma ograniczeń wiekowych, a także ograniczeń dotyczących wykształcenia. Tu większą uwagę zwraca się na zdobyte doświadczenia, a także umiejętności i determinacje na realizacje celów. Każdy mentor chce, aby jego zespół osiągał jak najlepsze wyniki gdyż od tego zależy jego wynagrodzenie. Dzielenie się wiedzą jest więc standardem przy budowaniu nastawionego na wyniki zespołu. Można także uczestniczyć w szkoleniach zgłębiający tematykę technik skutecznej sprzedaży, które finansowane są przez firmy.
Przeciwnicy natomiast będą argumentowali brakiem wpływu na jakość i cenę produktów. Nawet jeśli cena odbiega od rynkowej, nie mamy wpływu na jej kształtowanie i nie możemy jej zmienić. Trzeba mieć świadomość, że każdy przedsiębiorca działa na takich samych zasadach, a produkty sprzedawane przez nas na rynku są dostępne nie tylko w sklepach stacjonarnych, ale też butikach czy marketach. Konkurencja jest więc ogromna i tylko od nas i naszego doświadczenia zależy sprzedaż i wynik. Zarabianie dużych pieniędzy wymagać będzie nie tylko poświęcenia dużej ilości czasu i pokładów cierpliwości, gdyż duża konkurencyjność na rynku na pewno nie ułatwi nam osiągnięcia celu.
Dojście do poziomu sprzedaży, która będzie satysfakcjonująca może zając kilka miesięcy, a czasami lat. Trzeba tez przygotować się na to, że zanim nie nabędziemy sprzedażowych nawyków i nie nauczymy się technik sprzedaży, będziemy spotykali się z odmową klientów. Dla części osób może to być demotywujące, jednak z każdej odmowy należy czerpać cenną wiedzę co można poprawić i zrobić lepiej. Nie zawsze poświęcony czas i zaangażowanie przełoży się na konkretny wynik, a dodatkowo poczucie, że tak naprawdę zarabia się na osoby postawione w hierarchii wyżej wymaga zmiany klasycznego rozumienia systemu sprzedaży.
Czy marketing sieciowy się sprawdza?
Opinie są podzielone. Często zauważa się, że na górze hierarchicznej drabinki, są osoby z którymi firma współpracować chciała od początku, często zaproszone do współpracy i będące swego rodzaju wizytówką firmy. To ich nazywa się mentorami lub liderami. Od mentora zależy w jaki sposób dobierze sobie współpracowników, wyszkoli ich i zbuduje zespół.
Od mentora zależy też czy zespół osiągnie sukces długofalowy i czy będzie to zespół dobrych i przeszkolonych marketingowców czy duża grupa przeciętnych sprzedawców nastawiona na dotarcie do jak największej ilości klientów. W systemie gdzie zarabia się na przełożonego pokusa do tworzenia dużych zespołów sprzedażowych jest duża, ale musi to iść w parze z jakością i wiedzą. Dlatego też lider znający potrzeby swoich podopiecznych nie powinien oszczędzać na szkoleniach i rozwoju.
Marketing sieciowy patrząc na plusy i minusy wydaje się być dobrym sposobem zarabiania w sieci jednak należy zadać sobie pytanie, czy taka forma prowadzenia biznesu jest dla nas odpowiednia? Czy dysponuje czasem i determinacją aby odnieść sukces? Czy będzie to biznes opłacalny i będę mógł się z niego w perspektywie czasu utrzymać? Na te pytania odpowiedzieć powinien każdy z nas.