Serwery to urządzenia, które mogą nagle przestać działać. Najczęściej dzieje się tak na skutek awarii oraz prac konserwacyjnych, wymuszających techniczną przerwę w dostawie hostingu. Aby zminimalizować ewentualne straty i zmniejszyć inne niedogodności użytkowników, należy zadbać o odpowiednie zabezpieczenia.
Przyspieszenie prac konserwacyjnych
Prace konserwacyjne serwera mogą wynikać z problemów technicznych, niepoprawnego działania infrastruktury sieciowej czy źle skonfigurowanej domeny. Przerwa techniczna bywa nierzadko powodowana koniecznością przebudowania witryny, wprowadzenia nowych funkcji, powiększenia asortymentu sklepu czy dokonania poprawek w kodzie strony. Czas zawieszenia działania serwera na okres konserwacji nie powinien przekroczyć 1-2 godzin, jednak w praktyce trwa nierzadko znacznie dłużej. Jeżeli zachodzi konieczność jej przeprowadzenia, najlepiej zaplanować prace na weekend i godziny nocne. W ten sposób użytkownicy nie stracą ruchu na stronie, a także nie odczują innych negatywnych skutków przerwy w działaniu serwera.
Monitoring dostępności
Zarządzanie serwerem wiąże się nie tylko z umieszczeniem na nim strony internetowej, ale również jej ciągłym monitorowaniem. W ten sposób można wykryć, czy serwer działa poprawnie i nie został zaatakowany. W przypadku rozpoznania awarii, administrator powinien natychmiastowo podjąć odpowiednie działania. Niektóre usterki da się usunąć od razu, dzięki czemu nie ma potrzeby informowania o tym użytkowników. Dotyczy to zwłaszcza serwerów dobrej jakości, takich jak urządzenia Supermicro dostępne w sklepie Bizserver. Szybkość reakcji zależy od dostępnego zaplecza monitorującego dostępność usługi. Użytkownicy powinni mieć możliwość bezpośredniego kontaktu i zgłoszenia awarii, aby osoby odpowiedzialne za zarządzanie serwerem mogły zastosować odpowiednie programy sprawdzające stan sieci oraz przeprowadzić konserwację.
Dodatkowe zabezpieczenia
Jeżeli awaria serwera jest poważna i wymaga dłuższej konserwacji, dostawca hostingu powinien zadbać o zapewnienie dodatkowych zabezpieczeń. Takie środki ochrony muszą działać niezależnie od głównej usługi serwerowej. Sposobem na zminimalizowanie niedogodności użytkowników może być udostępnienie zapasowej poczty e-mail na usługach zewnętrznych, a także uruchomienie alternatywnych kanałów komunikacji niepowiązanych ze stroną www umieszczoną na serwerze. Rozwiązania te pozwalają na przetrwanie konserwacji, w czasie której nie ma dostępu do witryny oraz jej zasobów. Najlepszą obroną przed skutkami awarii jest kopia zapasowa, do której przechowywania może posłużyć serwer Supermicro. Obecność backupu pozwala na błyskawiczne przywrócenie poprzedniej wersji strony, która będzie z powodzeniem działać po ponownym uruchomieniu hostingu. Duże znaczenie ma odpowiednia częstotliwość wykonywania kopii zapasowych, optymalnie dopasowana do specyfiki witryny. Szerokie możliwości w tym zakresie również zapewniają serwery Supermicro, zwłaszcza w przypadku stron wymagających wykonywania backupu nawet raz na dobę.
Informowanie użytkowników o przerwie technicznej
W przypadku braku aktywności serwera, zamieszczone na niej witryny nie są sprawdzane przez roboty Google. O ile kilkugodzinna przerwa techniczna nie wpływa na spadek pozycji, o tyle wielodniowe prace konserwacyjne mogą już wyrządzić pewne szkody. Aby uniknąć takiej sytuacji, użytkowników serwera należy odpowiednio wcześniej uprzedzić i poinformować o konieczności wyłączenia serwera. Właściciel lub administrator strony będzie mógł dzięki temu sprawdzić, czy czasowa nieaktywność faktycznie wpłynęła na pozycję w rankingu. Prawdopodobieństwo jest niskie, jednak takie rozwiązanie pozwala na lepsze monitorowanie aktywności strony. Uprzedzenie użytkowników o konserwacji serwera daje też pewność, że nie zaplanują oni na ten okres żadnych istotnych działań w obrębie witryny i będą przygotowani na przerwę techniczną. Oferowane przez firmę Supermicro serwery pozwalają na sprawne przeprowadzenie konfiguracji i napraw, dzięki czemu mogą szybko wrócić do pracy.