Dobre adresy stron internetowych to te, które zostają zapamiętane przez klientów, a jednocześnie wiążą się ze specyfiką branży. Nazwę dla domeny należy dobierać rozważnie i kierować się tym, aby klienci mogli znaleźć dany adres.
Najważniejsze informacje o wyborze nazwy dla domeny
Domena może być zdefiniowana jako unikalny adres, który jest przypisany do danej strony albo jako wizytówka firmy, działającej w Internecie. Domeny są konieczne do prawidłowego funkcjonowania wszystkich stron internetowych, jednak warto zaznaczyć, że istnieją różne rodzaje domen, czyli różnego rodzaju końcówki (.com, .info, .edu). Zwykle nazwa danej strony powinna odnosić się do branży, w której działa firma. W nazwie domeny pojawić się może także nazwa danego przedsiębiorstwa. Klienci z łatwością mogą zauważyć, że niektóre ze stron są nowe, tylko dlatego, że mają dziwny adres www, który wygląda tak, jakby inne nazwy domen były już zajęte. Dużo korzystniejszy jest wybór takiej nazwy, która pozostanie w pamięci klienta przez dłuższy czas. Warto w tym miejscu dodać, że od września 2012 roku, słowa kluczowe w nazwach nie są już uznawane za element rankingowy w wyszukiwarkach. Oznacza to, że nie trzeba niejako „na siłę” umieszczać konkretnych słów w nazwach domen.
Cechy dobrej nazwy
Wśród najważniejszych cech charakterystycznych dobrej nazwy dla domeny można wyróżnić:
- łatwość do zapamiętania przez potencjalnych klientów,
- brak znaków polskich lub znaków specjalnych,
- prosta,
- powiązana z branżą, z biznesem,
- krótka (najlepiej do 60 znaków).
Warto zaznaczyć, że należy dobierać nazwę dla domeny w taki sposób, aby od razu kojarzyła się ona z firmą lub branżą. Nie należy więc tworzyć nazwy, w której występuje słowo „odzież”, a po wejściu w link następuje przekierowanie do sklepu z meblami. Tak poważny błąd może sprawić, że klient od razu się wycofa i nawet nie przeglądnie zawartości sklepu. Bardzo dobrym pomysłem jest umieszczenie nazwy swojej firmy w domenie, chociaż zdarza się, że ktoś wcześniej wpadł już na taki pomysł. W takiej sytuacji można postawić na stworzenie domeny odnoszącej się do sprzedawanych produktów lub wykonywanych usług. Ważne jest także, aby nazwa nie była kojarzona z konkurencją. Bardzo duże znaczenie ma także to, aby nazwa była prosta do zapamiętania oraz zapisania. Oznacza to, że najlepiej, aby wyrazy w nazwie były w formie nieodmienionej. Spore znaczenie ma także aspekt językowy, ponieważ strona skierowana przykładowo do osób starszych powinna mieć nazwę w języku polskim tak, aby została lepiej zapamiętana. Domena powinna być traktowana jako inwestycja w swoją markę, ponieważ zwykle jest to element, którego nie zmienia się przez długi okres funkcjonowania firmy. Nazwa powinna być więc chwytliwa, łatwa do zapamiętania, budząca pozytywne skojarzenia i w jakiś sposób skorelowana z nazwą, branżą lub produktami.