Email marketing jest jedną z form marketingu bezpośredniego, która wykorzystuje do reklamy i działań marketingowych pocztę elektroniczną, która służy w email marketingu za narzędzie komunikacji między nami, czyli firmą, a naszym obecnym lub przyszłym, potencjalnym klientem.
Email marketing to bardzo podstawowa forma marketingu bezpośredniego, która powstała wiele lat temu. Warto przy tej okazji zaznaczyć, że samo pojęcie e-mailu liczy sobie prawie 50 lat. Dokładnie 47 lat temu, w 1971 roku, Ray Tomilson wysłał pierwszą wiadomość tekstową w historii. Od tamtej pory idea emailu ewoluowała przez lata, chociaż u swoich podstaw niewiele różni się od tego co było znane już w latach siedemdziesiątych.
Pierwsze, na początku nieśmiałe, kroki w kierunku rozwoju email marketingu miały miejsce już w 1978 roku, czyli zaledwie 7 lat po wynalezieniu e-mailu. To właśnie wtedy Gary Thuerk z Digital Equipment Corporation wysłał e-mail z ofertą marketingową do 400 potencjalnych klientów poprzez sieć Advanced Research Projects Agency Network. Zysk w postaci późniejszych sprzedaży został wyceniony na 13 milionów dolarów co można uznać za pierwszy w historii zysk wynikający z zastosowania email marketingu.
Email marketing ma ogromną siłę oddziaływania dzięki swojemu bardzo dużemu zasięgowi. Każdy z nas posiada co najmniej jedno konto e-mailowe, a większość z nas posiada ich więcej, niektórzy z nas posiadają po trzy lub cztery konta mailowe z których każdy jest w większym lub mniejszym stopniu wykorzystywany na co dzień. Każdy z nas posiada też znajomych, wśród naszego najbliższego kręgu znajomych często da się wymienić więcej niż 100 osób. Wystarczy wyobrazić sobie teraz, że każda z nich ma co najmniej dwa konta mailowe i kolejnych 100 bliskich znajomych. Łatwo można dojść do wniosku, że liczba potencjalnych odbiorców treści wysyłanych w ramach email marketingu może być ogromna.
Zasięg jest jedną z podstawowych zalet tej formy marketingu bezpośredniego. Drugą, równie ważną jest właśnie owa bezpośredniość tego mechanizmu. Treść wysyłana jest w miejsce bardzo dla nas szczególne. Większość osób traktuje swoją główną skrzynkę e-mailową bardzo personalnie. To właśnie ta cecha sprawia, że między firmą a klientem może wytworzyć się specyficzna, bardzo osobista więź, której próżno szukać w innych formach marketingu.
Wiemy już, że email marketing jest dobry bo ma duży zasięg i podchodzi bardzo personalnie do klienta. A jak jest z jego kosztami? Tutaj email marketing również zaskakuje i bije swoich rywali w segmencie marketingu bezpośredniego o głowę. Jest on bowiem niedrogi, a sam zwrot z inwestycji jaką na początku trzeba zapłacić, potrafi być bardzo duży. Dobrym przykładem może być tutaj system email marketingu „FreshMail” w którym zwrot w 2010 dla Triady, która korzystała z systemu, wyniósł aż 1 do 3796 złotych. Oznacza to, że każda zainwestowana złotówka przyniosła firmie w późniejszym czasie 3796 złotych zysku. Z tego właśnie powodu email marketing jest powszechnie uważany przez wielu specjalistów za najbezpieczniejszy system marketingowy, który przynosi najpewniejszy i największy zwrot poniesionych kosztów.
Kolejną zaletą tej formy marketingu jest częstotliwość, z jaką nasz potencjalny klient korzysta z poczty elektronicznej na którą docierają nasze treści. Dla wielu osób sprawdzenie konta e-mailowego jest jedną z pierwszych i ostatnich rzeczy jakie robią w internecie każdego dnia. Często sprawdzamy nasze konta mailowe po kilka razy dziennie, co oznacza, że niewiele mniej niż niektóre portale społecznościowe.
Email marketing jest również prosty do zrozumienia i obsługi
Większość oferowanych systemów posiada już gotowe oprogramowanie do obsługi i zarządzania wysyłanymi treściami. Jedyne co robi firma to tworzy treść, która ma zostać wysłana. Resztą zajmuje się odpowiednie oprogramowanie. Dzięki temu do obsługi email marketingu nie potrzeba całego sztabu specjalistów i często zajmować może się tym dosłownie jedna osoba. Poczta często nie wyświetla zaawansowanych animacji, filmów czy grafik, dlatego w email marketingu najważniejsza jest prostota, czyli sam tekst. To on jest rdzeniem treści, którą chcemy dostarczyć do naszych klientów.
Ważnym i wartym odnotowania elementem email marketingu jest również fakt, że jest on mierzalny. Oznacza to, że firma może sprawdzić kto dokładnie przeczytał wysłany e-mail, w co na nim kliknął oraz co robił na stronie do której prowadził link zawarty w e-mailu. Takie drobne szczegóły są bardzo ważne, ponieważ pozwalają na udoskonalanie całego procesu pod kątem konkretnych grup klientów. Wszystko to po to żeby wykorzystanie mechanizmów email marketingu było możliwie jak najbardziej efektywne.