Analiza marketingowa - klucz do sukcesu firmy?

Każda decyzja biznesowa rodzi pewne konsekwencje. W jednym przypadku będą to skutki negatywne, w innym – pozytywne. Nie oznacza to jednak, że prowadzenie firmy przypomina rzut monetą – wypadnie reszka lub orzeł. Przedsiębiorcy, którzy odnieśli sukces, nie zawdzięczają tego szczęściu, a umiejętnemu wykorzystaniu odpowiednich narzędzi. Jednym z nich jest analiza marketingowa. 

Mówi się, że intuicja bywa nieoceniona, ale w biznesie nie ma dla niej miejsca, zwłaszcza w tak istotnym obszarze, jakim jest wdrażanie strategii marketingowej. W ten obszar, przedsiębiorcy inwestują ogromne pieniądze, a każda inwestycja ma to do siebie, że powinna zaprocentować konkretnym zyskiem. Odpowiednio przeprowadzona analiza marketingowa znacząco minimalizuje ryzyko wdrożenia nieudanej strategii, a co za tym idzie – straty firmowych pieniędzy i być może nawet bankructwa przedsiębiorstwa. Zwiększają się natomiast szanse na sukces, osiągnięcie konkretnych zysków, a w dłuższej perspektywie – także na umocnienie pozycji firmy na rynku.

Czemu służy analiza marketingowa?

Podstawą skutecznej analizy (a tylko taka ma rację bytu w świecie biznesu) jest postawienie trafnych pytań i udzielenie na nie rzetelnych odpowiedzi. Należy jednak wyraźnie zaznaczyć, że owe pytania nie powinny, a nawet nie mogą dotyczyć wyłącznie sfery działań oczywistych dla danego podmiotu.

Aby przedsiębiorca mógł zyskać pełny i wyczerpujący obraz konsekwencji pewnych decyzji, analiza powinna wkraczać w sferę spekulacji rynkowych. „A co będzie jeżeli…”, „a co się stanie gdy…”. Alternatywne ścieżki działań często mogą okazać się bardziej korzystne od schematów, które do tej pory były uważane za jedyne słuszne. Właściwa strategia marketingowa powinna przecież zakładać dywersyfikację działań na wielu frontach, więc w tym kontekście, prowadzenie analizy marketingowej tylko w jednym kierunku, byłoby pozbawione jakiegokolwiek sensu.

Szansę na sukces mają tylko ci, którzy współpracują z najlepszymi

Budowanie marki to proces długotrwały i niezwykle złożony, za to efekty tej pracy można zniszczyć jedną (dosłownie, jedną) niewłaściwą decyzją. Błędnie przeprowadzona analiza skutkuje błędnymi decyzjami, a te grożą niewyobrażalną katastrofą biznesową.

O ile omawiane narzędzie może być kluczem, który otworzy przed firmą drzwi do świetlanej przyszłości, to w praktyce może okazać się też gwoździem do jej trumny. Odpowiedzialny biznes nie polega na ponoszeniu ryzyka, a na jego minimalizowaniu. Właśnie dlatego, przygotowanie i przeprowadzenie analizy należy powierzyć w ręce wyłącznie najlepszych specjalistów w branży.

Ta rada nie będzie przydatna dla „rekinów biznesu”, w końcu nie bez powodu zajmują oni najwyższą pozycję w łańcuchu pokarmowym swojej branży. Przyda się za to początkującym przedsiębiorcom. Pamiętaj, im więcej zainwestujesz (bo nie jest tajemnicą, że wybitni specjaliści odpowiednio wyceniają swoje usługi), tym większy kawałek tortu o nazwie rynek przypadnie ci w udziale w przyszłości. Biznes to przede wszystkim odpowiedzialność, a ta opiera się o świadome decyzje.

Artykuł został przygotowany we współpracy z BrandGlow, w którego kompetencjach leży m.in. analiza marketingowa. Więcej na BrandGlow.pl

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here