Ruch mobilny stale rośnie – coraz więcej osób korzysta z Internetu na ekranach tabletów i smartfonów. Są one dostępne w każdej chwili, co pozwala w przerwie pomiędzy zajęciami, w autobusie, na przystanku czy innym wolnym czasie sprawdzić pocztę, zarezerwować bilety na wycieczkę, zrobić przelewy w banku, poszukać telefonu do potrzebnego fachowca, zamówić coś w sklepie internetowym. To sprawia, że właściciele tradycyjnych witryn, którzy chcą wykorzystać ten ogromny potencjał, muszą przebudować swoje strony. Projektowanie stron internetowych obejmuje wersje responsywne oraz mobilne. Czym tak naprawdę różnią się te dwa rozwiązania i które z nich jest korzystniejsze?
Dlaczego warto zainwestować w mobile?
Rozwój technologii i popularność korzystania z Internetu na smartfonach sprawiły, że nie warto rezygnować z ogromnego potencjału, który tkwi w ruchu mobilnym. Klasyczne strony www były projektowane z myślą o rozdzielczościach w ekranach monitorów, dlatego często źle wyświetlają się na niewielkich tabletach i smartfonach. Większość użytkowników szybko porzuci taką witrynę, gdy zobaczy, że trudno jest im odnaleźć podstawowe elementy. Internauci mogą mieć problem z nawigacją, za małymi (bądź za dużymi) fontami lub buttonami, nachodzącymi na siebie elementami czy brakiem wyeksponowanych danych kontaktowych firmy.
Warto także pamiętać, że Google premiuje strony dostosowane do urządzeń mobilnych. Brak wersji responsywnej lub mobilnej niekorzystnie więc wpłynie na pozycjonowanie, które mogłoby przynieść duży ruch z wyszukiwarki, pomóc w promocji marki i zapewnić wzrost konwersji.
Responsywne strony www
Responsywne strony www powstają na potrzeby różnych urządzeń. Projektuje się wspólny serwis dopasowany do potrzeb desktopów, tabletów oraz smartfonów. Poszczególne elementy (ich widoczność i rozkład) są uzależnione od szerokości okna przeglądarki internetowej, na której użytkownik wyświetla witrynę. Powstaje więc jedna strona, ale zastosowane rozwiązania pozwalają dopasowywać ją do rozdzielczości ekranu urządzenia, na którym jest wyświetlana.
Jak uzyskać taki efekt? Tworzenie stron internetowych typu RWD polega na dokładnym sprecyzowaniu, które elementy mają ładować się przy poszczególnych rozdzielczościach (przy innych będą pomijane). Wiele firm z branży wykorzystuje gotowe aplikacje, które ułatwiają pracę (pozwalają np. pobrać gotowy plik .js czy .css i później dołączyć go do strony). To pomaga uniknąć tworzenia nowego szablonu od podstaw.
Strona responsywna powinna być przejrzysta, dawać możliwość edycji źródła i dopasowywania witryny do indywidualnych potrzeb. Z tego powodu warto powierzyć projekt profesjonalistom, którzy zadbają o każdy detal. Projektowanie stron internetowych RWD można znaleźć w ofercie firmy ENITEO – https://www.eniteo.pl/strony-www. Agencja posiada bogate doświadczenie w przygotowywaniu stron www dla Klientów z wielu różnych branż. Witryny mają wbudowany autorski system CMS, który pozwala administratorowi wygodnie zarządzać treścią (bez konieczności znajomości programowania). Grafika zawsze dopasowywana jest do branży, w której działa zamawiający, identyfikacji wizualnej marki oraz indywidualnych sugestii. Strony są zoptymalizowane pod kątem SEO, co ułatwia ich późniejsze pozycjonowanie.
Strony mobilne
Mobilne strony www to wersje zaprojektowane wyłącznie z myślą o tabletach i smartfonach. Stanowią one dodatkową część serwisu (zwykle osadzoną w subdomenie – np. m.domena.pl). Skrypt serwisu automatycznie wykrywa typ urządzenia i ładuje dopasowaną do niego wersję (mobilną lub desktopową). Strony mobilne bardzo często posiadają mniej rozbudowaną grafikę, aby treści mogły szybciej ładować się przy mniejszej przepustowości łącza.
Tworzenie stron internetowych – którą wersję wybrać?
Zalety stron responsywnych:
• automatycznie dopasowują się do rozdzielczości ekranów w wielu urządzeniach (desktopy, notebooki, telewizory, tablety, smartfony),
• posiadają jeden system zarządzania treścią,
• posiadają jeden adres URL,
• pozwalają szybko analizować dane w Google Analytics.
Wady stron responsywnych:
• wyższy koszt realizacji projektu,
• dłuższy czas potrzebny na przetestowanie działania serwisu (na różnych urządzeniach i przeglądarkach internetowych),
• poszczególne treści są jedynie ukrywane lub pokazywane, a nie zmieniane, dlatego projekt może nadal nieco lepiej prezentować się np. na desktopie niż na smartfonie.
Zalety stron mobilnych:
• można zbudować osobny serwis (także z nieco zmodyfikowaną treścią i grafiką),
• szybkie przetestowanie i wdrożenie projektu,
• niższy koszt projektu,
• brak ingerencji w skrypt wersji desktopowej,
• są lżejsze, dlatego bardzo szybko ładują się na urządzeniach mobilnych.
Wady stron mobilnych:
• treści na stronie wymagają aktualizacji w dwóch panelach CMS,
• błędne przekierowania mogą sprawiać problem użytkownikom i robotom wyszukiwarek,
• trudniej jest analizować statystyki strony (Google Analytics traktuje stronę jako dwie oddzielne domeny).
Osoby zamawiające tworzenie stron internetowych powinny dopasować rozwiązanie do swoich aktualnych potrzeb oraz budżetu, który chcą przeznaczyć na projekt. Osobna wersja mobilna może być dobrym rozwiązaniem dla właścicieli dużych serwisów, których całkowita przebudowa byłaby kosztowna. Gdy ktoś buduje serwis od początku lub planuje wymianę witryny na nową, korzystniej jest zamówić stronę responsywną.