Marketing szeptany, marketing rekomendacji, z angielskiego whisper marketing lub word of mouth marketing, staje się coraz bardziej popularny. Dzieje się to za sprawą coraz szybciej wzrastającej świadomości konsumentów, którzy uzmysławiają sobie potrzebę komunikacji. Faktem jest, że współczesny konsument zdecydowanie chętniej kupi produkt marki, z którą czuje się w pewien sposób związany i która zwraca uwagę na jego potrzeby. Dzięki temu czuje się on ważny i ma poczucie, że jego zdanie jest najważniejsze.
Ale czym dokładnie jest ta forma marketingu? Jest to marketing opierający się na dialogu, którego celem jest dotarcie do konsumenta poprzez dyskusję. Może być on prowadzony w sposób jawny, przez na przykład ambasadora marki, ale również niejawnie, przez zwykłych klientów danej marki, którzy korzystają z jej usług i dzielą się opinią na jej temat.
Głównym celem marketingu szeptanego jest budowanie pozytywnego, wiarygodnego wizerunku firmy na zewnątrz, poprzez prowokowanie rozmów oraz branie udziału w dyskusji. Tworzy to więź pomiędzy marką a konsumentem, dającą poczucie opieki. Przez to marka jest postrzegana jako bardziej autentyczna i godna zaufania.
Jednak marketing rekomendacji musi być przeprowadzony odpowiedzialnie i z głową, ponieważ w przeciwnym wypadku może wręcz zaszkodzić wizerunkowi firmy. Kiedy chcemy kupić jakiś produkt, ale nie jesteśmy pewni, czy jest wart naszych pieniędzy, szukamy zazwyczaj informacji w internecie, na różnych forach czy blogach, ponieważ to tam najłatwiej znaleźć wartościowe opinie, dlatego to głównie tam działa buzz marketing. Aby marketing przyniósł oczekiwane rezultaty, produkt musi być dobrej jakości. Jeżeli klienci będą zawiedzeni, z pewnością powiadomią o tym potencjalnych nowych klientów, co przyniesie marce więcej strat niż zysków. Dodatkowo uczciwość firmy spadnie w oczach klientów. Poza tym obsługa klienta musi być wzorowa. Jest to równie ważne, jak jakość oferowanych produktów.
Uczciwość i naturalność jest najważniejsza, nie należy też być nachalnym, bo to tylko zirytuje klientów. Najczęściej popełniane błędy w marketingu szeptanym to między innymi umieszczanie postów o produkcie w nieodpowiednich miejscach, na forach niezwiązanych z tematem, pisanie fałszywych opinii lub brak wystarczającej wiedzy na temat polecanego towaru. Bardzo rażące i zniechęcające są także liczne błędy językowe oraz inadekwatny język. Najbardziej liczy się pozyskanie autentycznie zadowolonych klientów.