Działania marketingowe, które mają na celu zwiększenie liczby rekomendacji danego dobra lub danej usługi wśród klientów oraz potencjalnych klientów nazywamy marketingiem rekomendacji. Dzieje się to poprzez możliwość sprawdzenia na własną rękę produktu, a także jego późniejsze polecenie z użyciem konkretnych instrumentów marketingu rekomendacji. Przekaz reklamowy, informacja o danym produkcie firmy i opinia użytkownika za którą firma nie płaci. Jest to szczere, niewymuszone wyrażenie zdania na temat danego produktu. Zazwyczaj polecenie produktu ma miejsce w gronie rodziny i znajomych, wśród osób z najbliższego otoczenia konsumenta.
Marketing rekomendacji działa poprzez tworzenie kampanii Product Seeding, czyli kampanii których sedno opiera się na dotarciu do wybranego segmentu konsumentów, wybranych wcześniej w odpowiednich badaniach, oraz przekazaniu im do testowania produktów danej marki. Czasami taki zestaw zawiera również próbki, które można przekazać najbliższych znajomym. Zazwyczaj uczestnicy takich kampanii to osób, które lubią wyrażać opinię i testować nowe produkty rozmawiać z najbliższymi o nowościach jakie mieli okazję wypróbować i je polecać lub nie. Opinie takie muszą być własnym zdaniem osoby, która takie produkty testuje, gdyż tylko w takim wypadku są one najbardziej wartościowe.
Marketing rekomendacyjny działa na zasadzie bezpośredniego dostarczenia produktu do konsumenta, oznacza to dla przedsiębiorstwa zmniejszone koszty magazynowania produktów. Osoba testująca sprawdza produkty, formułuje swoją opinię i poleca tylko te produkty, które rzeczywiście są tego warte osobom, które są najbliższymi znajomymi, do których ma się zaufanie i którzy również mają zaufanie do ciebie. Nie ma konieczności zaczepiania ludzi na ulicy i namawiania ich do zakupu jakiegoś produktu. Tutaj wszystko opiera się na kontaktach między ludźmi i również na tym budowana jest działalność i kontrola biznesu i interesu. Czyli osoba ocenia produkt wyraża opinie i poleca go znajomym.
Tamta osoba z kolei decyduje się dany produkt wypróbować, dzięki czemu przedsiębiorstwo oszczędza na sferze całej promocji danego produktu, na wszystkich reklamach, broszurach, ulotkach, reklamach telewizyjnych i internetowych i tak dalej. Nie trzeba mieć żadnego rodzaju doświadczenia w sprzedaży, ponieważ osoba testująca i polecająca nie sprzedaje produktów, a jedynie wyraża o nim opinie, co sprawia, że inna osoba zdecyduje się go kupić. Osoba polecająca dostaje za opinie o produkcie, za jego polecenie odpowiednią ilość pieniędzy. Jest to bardzo łatwy i szybki sposób na zarobek. To tak jakby dokonywanie w jakimś sklepie zakupów i ten sklep za polecenie jakiegokolwiek produktu, który zakupiliśmy wypłacał nam pieniądze.
Nie ponosi się żadnego ryzyka, nie trzeba mieć wielkich umiejętności ponieważ osoby, którym to polecamy są zazwyczaj naszymi znajomymi i nam ufają. Działa to tak, że przedsiębiorstwo podporządkowuje i opiera się na rekomendacjach, które wystawiają klienci. Korzyści jakie płyną z marketingu rekomendacyjnego to między innymi brak istnienia kosztów dotyczących początków działalności oraz samego udziału w programie, zazwyczaj takie działania przeprowadzają firmy, które mają już doświadczenie, są znane z dobrych opinii wśród klientów i pracowników, nie trzeba przechowywać produktów w magazynie, co radykalnie zmniejsza koszty, nie ma minimalnej kwoty na jaką musi zostać złożone zamówienie, nie ma umów, pieniądze są dostarczane szybko i bezproblemowo.
Jest to świetny sposób zarabiania z którego korzysta coraz więcej ludzi na całym świecie. Ważne jest, by w całym procesie być wytrwałym i nie poddawać się tak łatwo. Mimo tego, że jest to dość łatwy sposób na zarobienie to potrzeba też poświęcić mu czasu, energii i być wytrwałym. Tylko wtedy będzie można zobaczyć efekty pracy. Trzeba też nie bać się wyzwań i lubić przełamywać bariery, podejmować różnego rodzaju wyzwania nawet takie, które z pozoru mogą wydawać się nie do osiągnięcia. Na początku drogi w marketingu rekomendacyjnym ważna jest opieka kogoś, kto się tym już zajmował i kto będzie mógł dać cenne wskazówki, rady oraz pomóc rozwiązywać ewentualne problemy.
Osoba taka jest niezbędna i dzięki niej będzie można szybciej dostać się do czołówki. Jeśli przebrniemy przez pierwsze etapy adaptacji do nowego biznesu, poznamy specyfikę działania marketingu rekomendacyjnego będziemy mogli stawać się coraz lepszymi w swojej branży. W tym rodzaju marketingu to właśnie ludzie zarówno konsumenci jak i osoby współpracujące są najważniejsze, gdyż to one napędzają cały ten biznes i to na relacjach z klientami to wszystko się opiera.