Na strategię marketingową składa się kilka obszarów, wśród których można wyróżnić video marketing. Obecnie ten rodzaj marketingu staje się coraz bardziej popularny. Czym charakteryzuje się promocja marek wykorzystująca treści video i jakie ma korzyści?
Jak sama nazwa wskazuje, video marketing charakteryzuje się wykorzystaniem treści filmowych przy promocji firmy bądź marki. W praktyce to działanie jest realizowane w kilku kanałach, czego celem jest zbudowanie wśród grupy docelowej odpowiedniego wizerunku marki. W obecnych czasach umiejętne wykorzystanie treści i publikacja video czy tekstów to jedno z podstawowych działań zmierzających do wzmocnienia wizerunku danej marki.
Należy przy tym pamiętać, że treści wizualne trafiają do świadomości odbiorców sprawnie i szybko. Wśród nich są grafiki, infografiki, zdjęcia czy rozmaite wykresy. Do tej grupy zaliczyć także można ruchome obrazy, czyli filmy. Po stworzeniu takich materiałów są one wykorzystywane w mediach społecznościowych, publikowane na stronie internetowej lub wysyłane odbiorcom za pomocą newsletterów. Wysoka jakość treści video sprawia, że marka jest odbierana jako bardziej atrakcyjna oraz interesująca.
Jak działa i jak należy zbudować strategię video marketingową?
Oprócz wzmocnienia wizerunku i podniesienia rozpoznawalności marki, tworzone filmy mogą również angażować odbiorców do określonych działań. Zachęcają do sięgnięcia po dany produkt lub wyrabiają nawyki, np. picie danej herbaty podczas codziennych śniadań.
Tworząc treści video marketingowe należy w pierwszym kroku zastanowić się nad wysokością budżetu, który możemy przeznaczyć na produkcję filmu. Dzięki posiadanemu budżetowi tworzone treści mogą cieszyć się wysoką jakością oraz być bardziej efektywne. W sytuacji, kiedy dana firma planuje wykonanie serii kilku filmików lub w dużej mierze opiera swoją strategię marketingową na tworzeniu treści video, warto by zastanowiła się nad stworzeniem własnego studio nagrań. W dłużej perspektywie czasu tworzenie treści wewnątrz firmy może być opłacalną inwestycją, dzięki czemu nie trzeba będzie płacić wysokich kosztów profesjonalnej agencji marketingowej. Jeśli firma chce zainwestować w budowę studia nagrań, powinna zastanowić się, jakie aparaty, lampy czy kamery będą dla niej najlepsze.
Stworzenie studia i nagranie video to jednak za mało. Ważne, aby zatrudnić bądź wyznaczyć osobę, która będzie mogła koordynować powstawanie treści. Tak naprawdę, dla dobra tworzonych treści, warto zastanowić się nad zatrudnieniem dwóch osób. Jedna z nich pełniłaby funkcję operatora, której zadanie polegałoby na odpowiednim złożeniu sekwencji filmowych, natomiast druga osoba czuwałaby nad tworzeniem filmu i powstaniem scenariusza – byłaby wówczas reżyserem. Kompletując zespół, warto wziąć pod uwagę wcześniejsze doświadczenie potencjalnych pracowników. Im jest większe, ciekawsze i zawierające informacje o większej liczbie zrealizowanych materiałów, tym większe szanse, że dana osoba będzie tą, której szukamy.
Kiedy już uda się wybrać pracownika do działu filmowego, należy zastanowić się, jaki sprzęt techniczny będzie dla niego najbardziej odpowiedni. Montaż filmów jest związany z koniecznością nabycia dobrej jakości, wydajnego komputera oraz programów umożliwiających profesjonalny montaż.
Co dalej? Kolejnym krokiem w rozwoju video marketingu jest stworzenie spójnej strategii. Ważne, aby już na początku pracy ustalić, jaki komunikat jest najważniejszy i powinien być szczególnie promowany w materiale. Przy tym działaniu przyda się również spotkanie z osobami odpowiedzialnymi za wprowadzanie danego produktu na rynek czy jego komunikację. Podczas spotkania warto również zastanowić się, jaka historia dotycząca danego produktu powinna być eksponowana w nagrywanych filmikach oraz jak będzie ona promowana. Należy również zaplanować, w jaki sposób filmik będzie przyciągał uwagę odbiorców i skłaniał ich do promowanej aktywności.
Po montażu filmiku nastaje moment na jego publikację. Istotnym miejscem, w którym powinien się on znaleźć jest strona internetowa firmy, a także media społecznościowe, w tym Facebook czy YouTube. Jeśli firma nie ma jeszcze kanału na YouTube warto skupić swoje siły na stworzeniu takiej przestrzeni. Dzięki temu zwiększymy szanse, że materiał dotrze do większej grupy osób, podkreślona zostanie również obecność marki w wynikach wyszukiwania Google.
Chociaż stworzenie atrakcyjnych materiałów video wymaga niemałych nakładów finansowych, w rezultacie taka inwestycja może pomóc w zbudowaniu zaufania do marki, a to jest bezcenne.