Marketing szeptany jest także znany jako rekomendacja czy marketing plotki. Definiuje się go jako kanał interpersonalnej komunikacji, w którym uczestnicy życia gospodarczego wyrażają opinie o danym przedsiębiorstwie oraz o świadczonych przez niego usługach czy sprzedawanych produktach. Każdy dojrzały konsument w pierwszej kolejności przed zakupem, korzysta z dostępnych informacji zarówno o firmie, jak i kupowanych produktach np. w postaci opinii. Komunikacja w marketingu szeptanym ma luźny oraz nieformalny charakter. Potocznie mówi się, że marketing szeptany to wszystkie komentarze ludzi na temat określonego produktu w danym czasie.
Jakie są podmioty marketingu szeptanego?
Wśród podmiotów marketingu szeptanego możemy wyróżnić przede wszystkim rodzinę. Członkowie jednej rodziny w dużym stopniu oddziałują między sobą na zachowanie jako przyszłych nabywców. Wśród rodzin wyodrębnia się rodziny wychowujące oraz rodziny prokreacji. W przypadku dzielenia się wiedzą dotyczącą poszczególnych produktów bądź usług, głównym towarzyszem są emocje i uczucia oraz potrzeby interakcji z drugim człowiekiem bądź zacieśniania więzi. Kolejnym podmiotem marketingu szeptanego są grupy społeczne. Te z kolei postrzegane są jako nasi sąsiedzi, znajomi czy współpracownicy. Grupy społeczne są ze sobą powiązane podobnymi zainteresowaniami oraz zachowaniami. Kierują się podobnymi wartościami i powodują wzajemny wpływ na swoich członków.
Jak działa marketing szeptany?
W celu uwolnienia oddziaływania marketingu szeptanego firmy tworzą kapitał konwersacyjny. Mianowicie, każde przedsiębiorstwo, które chce rozpowszechnić swój produkt, oprócz mówienia do swoich klientów, musi również dać im możliwość uczestniczenia w procesie interakcji. Kapitał wystąpi wtedy, jeśli potencjalni nabywcy i dotychczasowi konsumenci zaczną ze sobą rozmawiać o produkcie. Nie należy postrzegać marketingu szeptanego jako tzw. szumu, gdyż skutki jego działania utrzymują się bardzo długo, a to z kolei pozwala na odpowiednie wykształcenie się tożsamości marki i jej świadomości w obrębie odbiorców.
Marketing szeptany a internet
Rozwój internetu przyczynił się do zmiany kanałów komunikacyjnych. Dzięki temu możemy w łatwy sposób poszerzyć grono odbiorców, czyli naszych przyszłych klientów. Obecnie jesteśmy w stanie w dynamiczny sposób przedostać się do wielkiego grona odbiorców w bardzo krótkim czasie. Dostępne kanały komunikacji szeptanej to poczta elektroniczna, social media, blogi czy fora internetowe. Warto również podkreślić znaczenie recenzji konsumenckich. Marketing szeptany w sieci jest również rozumiany jako pozytywny bądź negatywny wyraz o firmie czy produkcie, przekazany do odbioru publicznego przez przyszłego, obecnego lub byłego klienta, w sposób, który umożliwi dotarcie do szeroko rozumianej grupy docelowej.
Marketing wirusowy
Rozwój internetu sprawił, że marketing szeptany przeistacza się w marketing wirusowy. Korzysta on zarówno z zasad marketingu szeptanego, jak i szeptanego online. Określa się go mianem strategii marketingowej korzystającej z sieci społecznościowych, a to z kolei skutkuje dystrybucją wszelkich treści marketingowych do ogromu odbiorców. Przepływ informacji o produkcie przechodzi od jednego użytkownika do wielu innych.
Jeśli przyszli użytkownicy zostaną realnymi użytkownikami, dzielą się oni opinią na temat danego produktu z innymi osobami, a to z kolei wędruje do tzw. sieci personalnych, w których znajdują się znajomi i przyjaciele, którzy następnie informują swoich bliskich, co tworzy pogłębiającą się pętlę. Cechą marketingu wirusowego jest korzystanie z portali społecznościowych m.in. Facebooka, Twittera czy YouTube. Coraz częstszym zjawiskiem jest docieranie publikowanych ocen firmy do jej twórców, którzy biorą pod uwagę zdanie swoich klientów. To sprawia, że klienci stają się również twórcami sprzedawanego produktu.
Marketing partyzancki
Kolejną odmianą marketingu szeptanego są działania, które opierają się na nieszablonowym działaniu w celu pozyskania jak największych rezultatów przy użyciu jak najmniejszych zasobów. Fundamentem jest tu skuteczny pomysł, który przyciągnie uwagę konsumentów i mediów. Wykorzystanie jak najmniejszych zasobów finansowych w marketingu partyzanckim sprawia, że jest on często używany przez małe przedsiębiorstwa, które próbują walczyć z większymi konkurentami.
Medialne sensacje
Przedsiębiorcy często stosują specjalne zdarzenie, które zwróci na siebie uwagę mediów. Najczęściej planują je profesjonaliści, ale bywa także działaniem przygotowanym przez nieznających się na marketingu przedsiębiorcach. Pomimo tego, że sensem wydarzenie nie jest konkretny produkt firmy czy jego usługa, to całe wydarzenie rozpowszechnia markę produktu, a to z kolei wywołuje zainteresowanie produktami danego przedsiębiorstwa.